Wniosek o udzielenie zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  • wniosek o przyznanie zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów przeznaczonych na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha 
  • akt notarialny, 
  • formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę 
  • zaświadczenia o pomocy de minimis jakie Wnioskodawca otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie. 
  • oświadczenie, że grunty zostały nabyte od osoby z wnioskodawcą niespokrewnionej, 

Zwolnienia i ulgi podatkowe udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek. 

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Gminy Grodziec , Wymiar Podatków - pokój Nr 5;

Opłaty

Złożenie wniosku w sprawie udzielenia zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów jest wolne od opłat.

Termin i sposób załatwienia

Decyzję wydaje się w terminie 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku, a w sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy. 

  1. Wszczęcie postępowania w zakresie udzielenia zwolnienia i ulgi następuje na wniosek podatnika.
  2. W przypadku, gdy złożony wniosek będzie posiadał braki formalne lub będzie niekompletny (brak załączonych wszystkich niezbędnych dokumentów) podatnik zostanie wezwany o jego uzupełnienie w terminie 7 dni od otrzymania wezwania.
  3. Złożony przez podatnika wniosek wraz z wymaganą dokumentacją stanowi materiał dowodowy, który podlega rozpoznaniu na okoliczność wystąpienia przesłanek uzasadniających przyznanie zwolnienia i ulgi.
  4. Wydanie rozstrzygnięcia w sprawie przyznania bądź odmowy przyznania zwolnienia i ulgi następuje w drodze decyzji organu podatkowego. Decyzja zostaje doręczona podatnikowi.

Zwalnia się od podatku rolnego:

  1. grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:

    a) będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,

    b) będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,

    c) wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie,

  2. grunty gospodarstw rolnych powstałe z zagospodarowania nieużytków – na okres 5 lat, licząc od roku następnego po zakończeniu zagospodarowania.

Okres zwolnienia wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy. Po upływie okresu zwolnienia, o którym mowa stosuje się ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku  w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.

Podstawa prawna

  • Art. 12 ust. 1 pkt. 4 i art. 12 ust. 3-6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym.
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym. 
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11.06.2010 r. w sprawie zakresu informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. 
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. 

Tryb odwoławczy

Odwołanie od decyzji można wnieść do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, za pośrednictwem Wójta Gminy Grodziec

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 25.04.2022 r.
Dokument wytworzony przez: Wymiar Podatków
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Monika Szpitalna
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 kwietnia 2022 14:19
Dokument wprowadzony do BIP przez: Radosław Matecki
Ilość wyświetleń: 629
25 kwietnia 2022 14:21 (Radosław Matecki) - Dodanie załącznika.
25 kwietnia 2022 14:21 (Radosław Matecki) - Dodanie załącznika.
25 kwietnia 2022 14:19 (Radosław Matecki) - Utworzenie sprawy.
Zatrzymaj banner przewijany