Protokoły z sesji

Protokol Nr XII/03 z Sesji Rady Gminy Grodziec

P R O T O K Ó Ł NR XII/03


z XII Sesji Rady Gminy Grodziec

odbytej 30 grudnia 2003 roku

w sali narad Urzędu Gminy w Grodźcu





Przewodniczący Rady Gminy Grodziec Piotr Klimkiewicz o godzinie 10.00 dokonał otwarcia XII Sesji Rady Gminy Grodziec. Powitał wszystkich obecnych Radnych, Sołtysów, Wójta Gminy, Zastępcę Wójta i zaproszonych gości.

Na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 14 Radnych w Sesji uczestniczy 14 Radnych, co stanowi quorum zdolne do podejmowania prawomocnych decyzji.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad:


1) Otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum.

2) Przedstawienie porządku obrad.

3) Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.

4) Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.

5) Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.

6) Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości dodatku specjalnego dla Wójta Gminy.

7) Interpelacje i zapytania.

8) Podjęcie uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok.

9) Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 rok.

10) Dyskusja nad projektem budżetu gminy na 2004 rok.

11) Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

12) Sprawy różne.

13) Zamknięcie XII Sesji Rady Gminy Grodziec.

Przewodniczący Rady Gminy zapytał, kto jest za przyjęciem przedstawionego porządku obrad?

„Za” - 14 Radnych, „przeciw” - 0, „wstrzymujących się” - 0.

Rada Gminy jednogłośnie przyjęła w/w porządek obrad.






P U N K T 3




Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.

Radny Ryszard Szymczak wcześniej zapoznał się z treścią protokółu z poprzedniej Sesji i stwierdził, że odzwierciedla przebieg Sesji i podjęte decyzje. Wobec powyższego wnioskował o jego przyjęcie bez odczytywania.

Przewodniczący Rady Gminy zapytał, kto jest za przyjęciem protokółu bez odczytywania?

„Za” - 14 Radnych, „przeciw” - 0, „wstrzymujących się” - 0.

Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z poprzednich obrad bez odczytywania. Protokół znajdował się na sali obrad do wglądu.



P U N K T 4




Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.

Wójt Gminy Piotr Juszczak złożył roczne sprawozdanie ze swej działalności, podsumowując miniony rok 2003.

Wójt Gminy uważa, że rok 2003 był rokiem udanym pod względem tego, co zrobiono dla naszej gminy, ale mógł być jeszcze lepszym.

Wójt Gminy przedstawił sprawy, jakie udało się osiągnąć dla Gminy Grodziec:

- opracowano plan gospodarki ściekowej, głównie dla Grodźca, na podstawie którego wyodrębniono teren pod budowę oczyszczalni ścieków,

- zakupiono teren pod budowę oczyszczalni ścieków,

- zakupiono dwa przystanki na teren Grodźca, w najbliższych dniach będą zakupione przystanki do Aleksandrówka i Wielołęki,
- wyremontowano dwie pompy, a jedną pompę zakupiono, ponieważ występowały braki w wodę,

- zakupiono centralkę telefoniczną, komputery, kserokopiarkę, kosiarkę do trawy, którą skradziono podczas włamania do hydroforni,

- naprawiono drogi gminne w Wielołęce, w Królikowie i w Tartaku,

- w ramach robót publicznych wykonano prace porządkowe na terenie Grodźca, usunięto foremki od produkcji kostki brukowej,

- przeprowadzono termomodernizację budynku Szkoły Podstawowej w Królikowie,

- uruchomiono Środowiskowe Ognisko Wychowawcze w Grodźcu,
- uruchomiono gabinet logopedyczny,

- zakupiono materiał na ogrodzenie Zespołu Szkół w Grodźcu,
- wykonano projekt budowy gminnej hali sportowej przy Zespole Szkół w Grodźcu, inwestycja ta ujęta jest w projekcie budżetu gminy na 2004 rok, czy zostanie zrealizowana zależeć będzie od pozyskanych środków z zewnątrz,

- wykonano oświetlenie kościoła w Grodźcu,

- przeprowadzono przetarg na dowóz uczniów do szkół, w wyniku którego wyłoniono przewoźnika prywatnego i gmina zyskała na tym dowozie,

- 6 osób bezrobotnych pracowało w ramach robót publicznych (prace w szkołach, przedszkolu, remizach),

- złożono wnioski o dotacje na inwestycje z funduszu SAPARD, które zostały opracowane bezbłędnie, za co Pan Wójt podziękował szczególnie Zastępcy Wójta i wszystkim pracownikom, którzy w tym pomagali,

- wykonano oświetlenie na skrzyżowaniu w Królikowie w kierunku Lądku, w trakcie realizacji jest oświetlenie ulicy Leśnej w Grodźcu,
- drugą ważną inwestycją w 2003 roku jest budowa drogi w Wielołęce, Pan Wójt złożył podziękowanie Panu Eugeniuszowi Latosińskiemu Sołtysowi z Wielołęki za pomoc okazaną w czasie tej budowy,

- zakup kostki brukowej - w roku 2003 planowana była budowa chodnika w Biskupicach, dziś na Sesji Radni Powiatowi mają podjąć decyzję w sprawie partycypacji w kosztach tej inwestycji,
- wykonano naprawy przystanków,

- zorganizowano zieloną szkołę,

- zorganizowano wycieczki na basen,

- zorganizowano obchody Dni Grodźca, Pan Wójt złożył podziękowanie nauczycielom i uczniom za przygotowanie części artystycznej oraz Przewodniczącemu i Wiceprzewodniczącym,
- zorganizowano badania lekarskie.

Na zakończenie Pan Wójt podziękował Pani Sekretarz Gminy i wszystkim pracownikom za bardzo miłą obsługę interesantów.

Uwag do przedłożonego sprawozdania nie zgłoszono.



P U N K T 5



Informacja Przewodniczącego Rady Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.


Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że roczne sprawozdanie przygotuje na następną Sesję Rady Gminy. W okresie między jedną, a drugą Sesją był do dyspozycji, kontaktował się z Wójtem i Sekretarzem Gminy. Odnośnie sprawy dotyczącej Kół Łowieckich, poruszanej kilkakrotnie przez Komisję Rolnictwa, Pan Przewodniczący kontaktował się z Nadleśnictwem Grodziec, w celu ustalenia przedstawicieli Kół Łowieckich odpowiedzialnych za dany rejon. Ustalono, że istnieje 10 Kół Łowieckich z czego do chwili obecnej ustalono dwóch przedstawicieli.

Uwag do złożonej informacji nie zgłoszono.



P U N K T 6




Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości dodatku specjalnego dla Wójta Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr II/12/02 Rady Gminy Grodziec z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy oraz wysokości miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne.

Radca Prawny Tomasz Rolirad wyjaśnił powód pojawienia się w/w uchwały na Sesji Rady Gminy. Poinformował, że w rozmowie z Panem Wójtem przypadkowo dowiedział się, że Pan Wójt nie pobiera dodatku specjalnego, który obligatoryjnie przysługuje Wójtowi i przy najbliższej kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej mogło by to być zakwestionowane. Radca Prawny podkreślił, że Pan Wójt nie chciał zmiany tej uchwały.
Proponowana zmiana nie dotyczy zmiany wynagrodzenia zasadniczego. Ponadto stawka dodatku funkcyjnego dla Wójta minimalnie uległa zmianie, ponieważ była niezgodna z przepisami. Natomiast z mocy prawa wprowadzono dodatek specjalny dla Wójtów, Burmistrzów, który przysługuje w wysokości od 20% - 40% łącznego wynagrodzenia zasadniczego, minimalne zwiększenie dodatku funkcyjnego obowiązuje od dnia 1 stycznia 2003 roku. Przepisy dotyczące dodatku specjalnego obowiązują od 20 listopada 2002 roku, bo to jest data ustalenia wynagrodzenia Wójta. Jeżeli Rada Gminy nie przyjęła by tej uchwały to konsekwencje będą takie, że w najbliższej przyszłości Pan Wójt będzie otrzymywał wynagrodzenie według dotychczasowych stawek, natomiast w najbliższym czasie RIO lub inna kontrola to zakwestionuje. Radca Prawny prosił Radę Gminy o przyjęcie tej uchwały, ponieważ obecnie jest to niezgodne z przepisami.

Radny Ryszard Szymczak uważa, że to jest śmieszne, żeby ustawę cofać wstecz. Pan Wójt świadomie zrezygnował z tego dodatku publicznie na jednej z pierwszych Sesji. Radny Szymczak zapytał, jak gmina może ponosić karę za coś, czego nie dostaje? Podkreślił, że są niektóre gminy, w których Wójtowie otrzymują jeszcze mniejsze pensje, a Wójtowi pensje ustala Rada Gminy. Zwrócił się do Radcy Prawnego mówiąc, że „Nie może Pan tak mówić, że Pan Wójt będzie ponosił z tego tytułu jakieś konsekwencje, bo Pan Wójt sam sobie pensji nie ustala, pensje ustala Rada Gminy. Rozumiem, że Pan Wójt na przykład od dnia dzisiejszego nie chce się zrzeknąć tego dodatku. Skoro nie chce i Mu się należy to owszem, jeżeli Rada Gminy podejmie taką zgodę, to można ten dodatek dać, ale nie z takim cofnięciem uchwały wstecz, ponieważ myślę, że słowa wypowiedziane publicznie są jakoś wiążące. Nie można tak tego mówić, że przepisami, bo przepisy to dają możliwość tego, ale nie dają obowiązku tego, że to musi na przykład być. Są Wójtowie, którzy robią znacznie za niższe pieniądze, Rada robi za niższe i to jest w gestii Rady i nie można mówić, że to jest niezgodne z przepisami. Panie Radco mnie się to wydaje w ten sposób, a teraz cofnięcie się ponad rok czasu wstecz, to są duże pieniądze. Skoro podejmując pracę Pan Wójt się na to zgodził, no to z jakiej racji ma być teraz pociągany do konsekwencji prawnej?”

Radca Prawny powiedział, że ta sytuacja jest niezgodna z przepisami, a przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2003 roku. Jeżeli są tacy Wójtowie, którzy biorą poniżej minimum, to również czynią to niezgodnie z przepisami, o których mowa w uchwale. Dodał, że taki jest stan wiedzy zgodny z prawem, a konsekwencja tego może być taka, że Pan Wójt po prostu nie będzie brał tego wynagrodzenia, ale prędzej czy później i tak będzie musiał je dostać, ponieważ może okazać się przy najbliższej kontroli, że trzeba to w ramach wytycznych pokontrolnych zrealizować. Wtedy będziemy wyrównywać dużo więcej i aby tego uniknąć, potrzebna jest taka procedura. Ta sprawa nie dotyczy tylko Wójta ale kilku pracowników, którym wyrównano wynagrodzenie. Ponadto Kodeks Pracy mówi, że nie można się zrzec ani urlopu, ani wynagrodzenia. Wójt może przekazać tę pensję na zbożny cel, ale najpierw musi tę pensję dostać. Radca Prawny przedstawił stan prawny i podkreślił, że to jest zgodne z przepisami.

Radna Maria Piniecka uważa, że instytucja Wójta jest bardzo ważna, Wójt ma olbrzymie obowiązki, prawa i odpowiedzialność. Zgadza się z tym co Radca Prawny powiedział, że są pewne uwarunkowania. Przekazała, że w okresie kampanii przedwyborczej wyborcy ją „zaatakowali” i mówili, że ten Pan, który wygra wybory będzie pracował za pół ceny. Skoro Radni mają być stróżami prawa to każdy może się osobiście wypowie i tak będzie najlepiej.

Radny Zdzisław Sowiński poinformował, że społeczeństwo na ten temat dowiedziało się prawie wszystko. Radny Sowiński podkreślił, że w całości wynagrodzenie Wójta wyniesie około 5.700,00 zł i to jest duży pieniądz. Radny Sowiński powiedział, że On może na to oko przymrużyć, ale społeczeństwo do śmierci będzie Mu to wypominać. Proponował odczytać Rozporządzenie Rady Ministrów, które mówi o przyznaniu dodatku specjalnego dla Wójta. Zapytał, czy to będzie wynagrodzenie brutto, czy netto? Radny Sowiński wnosi wniosek o przeprowadzenie głosowania imiennego nad uchwałą. Podkreślił, że poprzedni Wójtowie mieli Zastępców społecznych, a jeżeli będzie etat Zastępcy, to nie możemy mówić na temat jakiejkolwiek podwyżki.

Sekretarz Gminy Elżbieta Kurzawińska wyjaśniła, że na wszystkich posiedzeniach Komisji przedstawiała przepisy z Dziennika Ustaw, w którym zawarte jest Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Przedstawiała tabele wynagrodzeń jakie dotyczą poszczególnych stanowisk, z których wynika, że wynagrodzenie zasadnicze Wójtów w gminach do 15 tysięcy mieszkańców wynosi od 3.200,00 zł - 4.300,00 zł. Wójt ma tę najniższą stawkę wynagrodzenia zasadniczego - 3.240,00 zł. Dodatek funkcyjny Wójtów w gminach do 15 tysięcy mieszkańców przysługuje w kwocie od 1.000,00 zł - 1.450,00 zł. Pan Wójt miał do tej pory dodatek funkcyjny w wysokości - 960,00 zł więc dodatek funkcyjny wyrównano do tej wysokości. Przepisy tego Rozporządzenia obowiązują od 27 października 2002 roku. Obligatoryjnie wprowadzono dodatek specjalny od 26 lutego 2003 roku (Dziennik Ustaw Nr 33 - Rozporządzenie Rady Ministrów pozycja 264). Sekretarz Gminy poinformowała, że jeżeli Pan Wójt odwołał by się do Sądu Pracy, to jeszcze gmina musiałaby zapłacić oprócz dodatku specjalnego należne odsetki. Zaproponowana w uchwale stawka dodatku specjalnego jest najniższa i wynosi - 848,00 zł tj. 20% łącznego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Państwowa Inspekcja Pracy też wymaga przestrzegania przepisów i kontrolując zaczyna od sprawdzania zgodności angaży i umów z przepisami. Na zakończenie Pani Sekretarz podkreśliła, że musimy stosować się do przepisów prawa tak jak powiedział Radca Prawny, a decyzje podejmiecie Państwo.

Zastępca Wójta Sławomir Dąbrowski przeprosił za to, że to powie na Sesji kończącej rok, chociaż miał nie zabierać głosu, bo sądził, że na wyjaśnieniach Pana Mecenasa zakończy się ta sprawa. Zastępca Wójta powiedział, że „ to co zaprezentował Radny Szymczak świadczy o tym, że głupota nie zna granic, jest to naprawdę bezczelność i chamstwo, w takiej sytuacji i w ten sposób interpretowane, to jest upokarzające i przykre, wysłuchiwanie czegoś takiego przez Wójta w tym momencie”. Zastępca Wójta prosił o porównanie tego, co było wcześniej, co się działo przed tą kadencją, a co się dzieje w tej kadencji. Zastępca Wójta uważa, że to zachowanie jest niesprawiedliwe i nie na miejscu. Podkreślił, że jeżeli weźmiemy pod uwagę zasługi Pana Wójta, zaangażowanie w pracę, który nie pracuje 8 godzin, pracuje 16, a czasami nawet więcej, to można powiedzieć, że nawet tę pracę przypłacił w znacznym stopniu zdrowiem swoim i to co zostało przez Wójta zrobione w tej kadencji, w tym roku, to jest bardzo duży sukces, tak jak przed chwilą w sprawozdaniu swoim Wójt przedstawił. Te wszystkie osiągnięcia, które były zrobione, przy budżecie inwestycyjnym, czyli wielkości budżetu poniżej 400 tysięcy złotych w początkowym projekcie budżetu gminy, Pan Wójt swoimi działaniami doprowadził do tego, że prawie drugie tyle bo 280.000,00 zł zostało pozyskane z zewnątrz. Zastępca Wójta prosił o porównanie tych kwot, czy to nie jest wielki sukces, że prawie druga taka kwota została dodatkowo zdobyta. Zastępca Wójta zaznaczył, że wszystko zostało zrealizowane w terminie, rozliczone, poprawnie przygotowane i wykonane.

Zastępca Wójta podkreślił, że z tego powodu takie zachowanie jest nie na miejscu, nie stosowne, prymitywne, by to przy Wójcie w tym momencie mówić. Wójt się zrzekł tego dodatku wtedy, kiedy ta sprawa wahała się i była dyskusyjna, i w tych okolicznościach Wójt mógł się zrzec, powiedzieć i zadeklarować, że nie będzie pobierał. Natomiast w świetle aktualnie obowiązujących przepisów, to już nie jest kwestia woli Wójta, to jest obligatoryjne, czy Wójt chce, czy nie chce, ten dodatek musi być wypłacony, ponieważ przy najbliższej jakiejkolwiek kontroli, na przykład Regionalnej Izby Obrachunkowej, ta sprawa wyjdzie i wtedy będzie to poważna kwota i te pieniądze będą musiały się znaleźć nawet kosztem jakiejś inwestycji.
Zastępca Wójta powiedział, że nie dziwił by się, gdyby ktoś wnioskował o podwyższenie Wójtowi pensji, bo wniosek ten byłby zasadny, biorąc pod uwagę zasługi Pana Wójta.

Radny Zdzisław Sowiński uważa, że skoro jest na to ustawa i rozporządzenie to Rada Gminy nie musi nad tym głosować. Radny Sowiński na zakończenie powiedział „Bierzcie ile chcecie, częstujcie się ile chcecie i na tym koniec”.

Radna Maria Piniecka myśli, że w momencie kiedy Pan Wójt zrzekał się tego dodatku to nie dlatego, że przepisy jeszcze nie regulowały pewnych spraw. Pan Wójt zdaniem Pani Pinieckiej znalazł się w nowej rzeczywistości, został Wójtem i naprawdę nie wiadomo, co wtedy myślał. Pani Piniecka uważa, że Pan Wójt powinien, czy może zechce się wypowiedzieć. Zwróciła się do Zastępcy Wójta mówiąc, że „Zastępca Wójta jest naprawdę młodym człowiekiem i nie może Radnym powiedzieć, że jest bezczelny, czy poprostu ignoruje. Panu tego nie wypada”. Radna Piniecka podkreśliła, że Radni nie skrytykowali wystąpienia Pana Wójta, bo na pewno ma zasługi i na pewno są to też zasługi Zastępcy Wójta, ale nie życzy sobie, żeby Zastępca Wójta w ten sposób się wypowiadał. Radna Piniecka prosi, żeby Przewodniczący Rady Gminy wyciągnął z tego jakieś konsekwencje. Radna Piniecka zwróciła się do Zastępcy Wójta mówiąc „ No jest Pan naprawdę młodym człowiekiem i mówić do Radnego, który nie obraził nikogo z nas, ani Wójta, w ten sposób, że jest beczelny, czy ignorancki, czy jakiś. No niech się Pan zastanowi, co Pan mówi. My żeśmy wysłuchali wystąpienia Pana Radcy i jako Radni mamy prawo się wypowiedzieć i przepraszam naprawdę się zdenerwowałam, być może Pan Wójt będzie chciał coś powiedzieć na temat tego nieszczęśliwego dodatku, nad którym tu głosujemy, ale Panu nie wolno tak się wypowiadać”.

Radny Ryszard Szymczak złożył oficjalną skargę na ręce Przewodniczącego Rady Gminy argumentując, że Zastępca Wójta jako pracownik Urzędu Gminy, instytucja wykonawcza nie powinien w ten sposób się odnosić do Radnych wybranych przez społeczeństwo, czy to do Jego osoby, czy obojętnie do któregokolwiek Radnego bo uważa, że nie jest upoważniony do wypowiadania takich ubliżających opinii. Radny Szymczak powiedział, że w stosunku do Pana Wójta nie powiedział żadnych słów obraźliwych, tylko powiedział, że Pan Wójt świadomie się tego zrzekł, dlatego taka sytuacja wydaje Mu się dziwna, ale nie uważa, żeby to w jakiś sposób było obraźliwe, czy wulgarne, tak jak powiedział Zastępca Wójta.

Przewodniczący prosił o złożenie skargi na piśmie i dostarczenie do biura Rady.

Zastępca Wójta wyjaśniał, że nie powiedział, że Radny Szymczak jest „bezczelny” tylko, że bezczelnością jest używanie tego co powiedział Pan Szymczak. Zastępca Wójta podkreślił, że nie mówi nic pod publikę, nie zależy Mu na poklasku, mówi to co myśli i to co uważa za słuszne, czy to się komuś podoba, czy nie. Pracuje dla dobra gminy i dla dobra mieszkańców, ale jeżeli Wójt zdecyduje, że ma odejść to odejdzie. Zaznaczył, że tak jak funkcjonuje Urząd Gminy zależy od władz, od Wójta Gminy. Za każde słowo jest w stanie odpowiedzieć i żadnego słowa się nie wypiera. Zastępca Wójta uważa, że to co Pan Szymczak powiedział w stosunku do Wójta jest bardziej obraźliwe niż to co Zastępca powiedział w stosunku do Pana Szymczaka.

Wójt Gminy poinformował, że uchwały zawsze są opiniowane na posiedzeniach Komisji, na których była do dyspozycji Pani Sekretarz i wyjaśniała przepisy o dodatku specjalnym dla Wójtów i Burmistrzów, przedstawiając w tej kwestii ustawę. Na posiedzeniach Komisji nie było opinii negatywnych, poza uwagami dwóch Radnych, a decyzję w tej sprawie podejmie Rada. Ponieważ dużo w tym temacie zostało już powiedziane, a Wójt jest w niezręcznej sytuacji to nie zajął stanowiska w tej sprawie. Pan Wójt poprosił Przewodniczącego Rady Gminy o pozwolenie na opuszczenie obrad i wyjście na ten moment. Zapewnił, że chociaż nie będzie podwyżek, to Zastępca Wójta tu będzie ponieważ Wójt widzi pracę jaką włożył dla naszej gminy.
Radny Leon Matusiak powiedział, że jest Mu przykro, że Radny Szymczak od początku kadencji nic nie robi, tylko atakuje Wójta i Zastępcę Wójta. Zwracając się do Radnego Sowińskiego powiedział, że co niektórzy przegrali i muszą się z tym pogodzić. Podkreślił, że Pan Wójt miał prawo wybrać sobie Zastępcę.
Radny Matusiak zapytał, co Radny Szymczak zrobił dla swojego otoczenia i dla swojej wsi?
Radny Szymczak powiedział, że nie odnosił się do tego, czy to jest słuszne, czy nie, że Wójt zatrudnił Zastępcę, bo to jest w gestii Wójta. Zaznaczył, że na pewno nie neguje wszystkiego bo te sprawy, które uważa za słuszne głosuje na tak, jeżeli uważa, że są niesłuszne, głosuje przeciw bo do tego ma prawo. Przypomniał, że głosował za budową drogi w Wielołęce i za budową drogi w Grądach.
Radny Zdzisław Sowiński powiedział, że nie wie czym podpadł Panu Matusiakowi, bo nie mówi, że pod Wójta szyldem jest coś zrobione, czy nie zrobione? Podkreślił, że Wójt po to kandydował, że będzie robił i to obiecał całemu społeczeństwu. Na Sesji Wójt mówił, że o 10% obniży wynagrodzenie od poprzednika.
Radca Prawny prosił o przegłosowanie tej uchwały i albo przejdzie albo nie, bo nie ma sensu się kłócić.
Radny Zdzisław Sowiński stwierdził, że jeżeli na to jest ustawa, to Rada Gminy nie musi głosować.
Zastępca Wójta powiedział, że to jest naprawdę przykre i proponował zastanowić się, czy jest to właściwe zachowanie w stosunku do Wójta w tej sytuacji? Taki jest wymóg prawny i Radny Sowiński tego nie zmieni. Nie możemy sami świadomie robić źle. Jeżeli Rada Gminy nie podejmie uchwały, to będzie łamanie prawa.
Radny Ireneusz Nowicki podkreślił, że Panu Multańskiemu też trzeba było wyrównać i tu też trzeba.
Radny Leon Matusiak powiedział, że Pani Sekretarz przeczytała ustawę, która mówi ile Wójt ma zarabiać i musimy tę ustawę szanować. Nie widzi tutaj żadnych rozbieżności, ponieważ Pan Wójt ma najniższą stawkę.
Radny Marian Wysocki stwierdził, że zawsze najciężej mówi się o pieniądzach i gwarantuje, że Panu Wójtowi było bardzo ciężko przyjść na tę Sesję, bo nigdy nie był pazerny na pieniądze. Jest na to ustawa i to musimy wypłacić, gdybyśmy Panu Multańskiemu nie wypłacili, to kiedyś by obciążył nas odsetkami. Pan Wójt gdyby nas zaskarżył, to też byśmy musieli zapłacić te pieniądze z odsetkami.
Radny Błażej Marczak zaznaczył, że Pan Juszczak ma ustalone wynagrodzenie minimalne, a jak był Pan Multański Wójtem to wtedy Pani Piniecka mogła wnioskować o wynagrodzenie minimalne.
Zastępca Wójta w nawiązaniu do wypowiedzi Pani Sekretarz i Pana Radcy Prawnego powiedział, że gdyby Wójt upomniał się o te pieniądze w przyszłości, to musielibyśmy je wypłacić. Kiedy się okazało, że musi się zgodzić, Wójt zgodził się na tę najniższą kwotę, taką jaką przewiduje prawo.
Sekretarz Gminy powiedziała, że Rada Gminy ustala pobory Wójtowi zgodnie z ustawą samorządową, czy pozytywnie, czy negatywnie podwyższa, ale z zastosowaniem przepisów dotyczących zasad wynagradzania.
Radna Maria Piniecka w nowej ustawie umocowanie Wójta jest bardzo duże. Podkreśliła, że wszyscy wysłuchali sprawozdanie Wójta i nikt tego nie negował. Jeżeli Radny wypowiada swoją opinię to odpowiedź Zastępcy Wójta nie powinna być tak agresywna. Pani Sekretarz i Radca Prawny wyjaśnili uchwałę i Radni wiedzą o co w tej uchwale chodzi.
Radny Marian Wysocki zapytał Radną Piniecką, ale kto to zamieszanie wyciągnął?
Zastępca Wójta podkreślił, że Radca Prawny wyjaśnił sprawę szczegółowo, a to Pani Piniecka dalej kontynuowała tę sprawę i dlatego uznał za stosowne zabranie głos . Zastępca Wójta był zbulwersowany tym, co usłyszał od Pana Szymczaka, a Radni mogą to ocenić.
Radny Zdzisław Sowiński powiedział, że wypowiedzi Zastępcy Wójta i Radcy Prawnego nie są święte i Radni też tu mają coś do powiedzenia.
Przewodniczący Rady Gminy przed podjęciem uchwały ogłosił 10 minut przerwy w obradach.
Po przerwie Przewodniczący Rady Gminy wznowił obrady i prosił Przewodniczących Komisji, o krótkie zaopiniowanie przedmiotowej uchwały.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Henryk Urbaniak przekazał, że Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości dodatku specjalnego dla Wójta.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury i Spraw Socjalnych Maria Piniecka przekazała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości dodatku specjalnego dla Wójta.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Izydor Kaczmarek przekazał, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości dodatku specjalnego dla Wójta.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego, Samorządu, Budżetu i Porządku Publicznego Maciej Józefiak przekazał, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości dodatku specjalnego dla Wójta.
Radny Marian Wysocki powiedział, że skoro wszystkie Komisje zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały, to uważa wystąpienie Radnego Szymczaka za nieuzasadnione.
Radny Zdzisław Sowiński powiedział, że na posiedzeniu Komisji Rolnictwa zdania były podzielone, dwóch było „za” i dwóch „przeciw”.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa Izydor Kaczmarek tłumaczył, że po wyjaśnieniach Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w związku z tym uważał, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, kto jest „za” podjęciem uchwały?
„Za” - 13, „przeciw” - 2, „wstrzymało się” - 0.
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził ponowne głosowanie, ponieważ nie zgadzała się liczba głosów.
„Za” - 12, „przeciw” - 2, „wstrzymało się” - 0.
Rada Gminy większością głosów podjęła uchwałę Nr XII/61/03 w sprawie zmiany uchwały Nr II/12/02 Rady Gminy Grodziec z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy oraz wysokości miesięcznego limitu przebiegu kilometrów na jazdy lokalne.
Wyżej wymieniona uchwała w załączeniu do protokółu.


P U N K T 7



Interpelacje i zapytania.

Radny Marian Wysocki zapytał w sprawie wniosków SAPARD, czy to, że zostały przyjęte oznacza, że nie będą odrzucone, czy to jest niepewne?
Radny Zdzisław Sowiński zadał następujące pytania:
1) jest utworzony gabinet logopedyczny w Zespole Szkół w Grodźcu, czy nie ma możliwości utworzenia gabinetu logopedycznego we wszystkich szkołach?
2) na ostatniej Sesji mówiono o nieczystościach, czy wyszło pismo do Rychwała w tej sprawie?
3) Czy można się dowiedzieć, ile jaki sprzęt kosztował: przystanki, pompy do hydroforni, kosiarka?
Radny Izydor Kaczmarek powiedział, że na Komisji Pani Ewa Pawlak powiedziała, że w Szkole w Królikowie, bardzo dużo zużywa się oleju opałowego?
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że przy wykonaniu budżetu zostanie podane zużycie opału.
Radny Sowiński stwierdził, że brak jest zapisu w projekcie budżetu gminy na 2004 rok, rubryki z wynagrodzeniem Radcy Prawnego. Zapytał, czym się zapłaci Radcy, jak nie ma tego zapisu?
Radny Ryszard Szymczak pytał odnośnie przyjmowania opłat w Kasie Urzędu Gminy, czy podjęto jakieś działania w tym kierunku?
Radny Izydor Kaczmarek przedstawił wniosek z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska w sprawie zorganizowania zebrań wśród mieszkańców, czy wyrażają zgodę na pokrycie kosztów wodociągu.
Innych pytań i interpelacji nie zgłoszono.



P U N K T 8



Podjęcie uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt wyżej wymienionej uchwały i poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie opinii.
Przewodniczący poszczególnych Komisji przedstawili pozytywne opinie do przedmiotowej uchwały.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury i Spraw Socjalnych Maria Piniecka poinformowała, że Komisja proponowała powołanie Punktu Konsultacyjnego, do którego mogłyby zgłaszać się osoby dotknięte chorobą alkoholową. Zapytała Pana Wójta, kto to ma prowadzić? Do prowadzenia Punktu Konsultacyjnego proponowano jedną osobę z wykształceniem medycznym, a drugą do konsultacji. Radna Piniecka podkreśliła, że jest to naprawdę problem i chciałaby wiedzieć do kogo kierować pacjentów.
Radny Zdzisław Sowiński stwierdził, że sporo pieniędzy jest przeznaczanych na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych i czy nie można ich przeznaczyć na inny cel?
Radny Leon Matusiak podkreślił, że te pieniądze muszą być wydane zgodnie z przepisami. Radny Matusiak poparł wniosek Radnej Pinieckiej odnośnie powołania w skład Punktu Konsultacyjnego osób, które by działały z punktu medycznego i profilaktycznego.
Radna Maria Piniecka zadeklarowała, że służy gabinetem i literaturą fachową pomocną w prowadzeniu Punktu Konsultacyjnego.
Radny Leon Matusiak prosił o ustosunkowanie się Pana Wójta na temat dodatku motywacyjnego dla nauczycieli.
Przewodniczący Rady Gminy przystąpił do przeprowadzenia głosowania nad projektem uchwały pytając, kto jest za jej podjęciem?
„Za” - 14 Radnych, „przeciw” - 0, „wstrzymujących się” - 0.
Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XII/62/03 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004.
Uchwała w załączeniu do protokółu.


P U N K T 9



Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Grodziec na 2003 rok.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 rok.
Skarbnik Gminy Ewa Pawlak przedstawiła zmiany w różnych działach budżetu, zadania zlecone, które opisane zostały w projekcie uchwały.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, kto jest za podjęciem uchwały?
„Za” - 13 Radnych, „przeciw” - 0, „wstrzymujących się” - 1.
Rada Gminy większością głosów podjęła uchwałę Nr XII/63/03 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Grodziec na 2003 rok.
Uchwała w załączeniu do protokółu.


P U N K T 10



Dyskusja nad projektem budżetu gminy na 2004 rok.

Przewodniczący poszczególnych Komisji Rady Gminy przedstawili protokóły z posiedzeń Komisji w części dotyczącej projektu budżetu gminy na 2004 rok.
Protokóły z posiedzeń Komisji w załączeniu do protokółu głównego.
Komisja Rewizyjna i Komisja Rozwoju Gospodarczego wnioskowały o ujęcie w projekcie budżetu gminy na 2004 rok następujących zadań inwestycyjnych:
- budowę chodnika w Królikowie przy drodze powiatowej od skrzyżowania do szkoły, na którą jest opracowana dokumentacja,
- dokończenie dalszego remontu wewnątrz budynku Szkoły Podstawowej w Królikowie,
- budowę drogi w Zaguźnicy,
- dalszą kontynuację budowy chodnika w Biskupicach.
Radny Zdzisław Sowiński wnioskował o zmiany godzin pracy w Gminnej Bibliotece Publicznej uzasadniając tym, że młodzież późno wraca ze szkół i nie ma możliwości wypożyczenia książek.
Sołtys z Grądów Siek Mieczysław zapytał ile pieniędzy jest przeznaczone na budowę drogi w Grądach?
Radny Tadeusz Torczyński odnośnie wniosku o remont Szkoły Podstawowej w Królikowie, złożył podziękowanie za to, co zostało zrobione, ale prosi o wygospodarowanie środków na dalszy remont szkoły. Po przeanalizowaniu budżetu gminy wskazał, że to zadanie można będzie sfinansować z nadwyżki budżetowej. Odnośnie budowy chodnika w Królikowie Radny Torczyński podkreślił, że dokumentacja była opracowana za poprzedniej kadencji i prosi, żeby tego nie zmarnować. Prosił również o nawiązanie większych kontaktów z Radą Powiatu i załatwienie tej sprawy.
Pan Józef Orkowski poinformował, że występuje jako asystent Posła Budnera, ponieważ Pan Poseł sam nie mógł przybyć na Sesję.
Przedstawił kilka pytań:
1) jaka jest sytuacja finansowa gminy?
2) jakie jest zadłużenie gminy na dzień 31.12.2003 r.?
3) dochody i wydatki budżetu?
4) odnośnie pisma z dnia 6.05.2003 r. w sprawie budowy ścieżki rowerowej z Grodźca do Królikowa porównał, że na drodze do Biskupic wystąpiło 10 wypadków, a na drodze Grodziec-Królików 90 wypadków. Zapytał, gdzie jest bardziej potrzebny chodnik w Grodźcu, czy w Biskupicach?
Radny Izydor Kaczmarek poinformował, że do Wielkopolskiego Zarządu Dróg w Poznaniu Rejon Dróg w Koninie był wysłany wniosek Komisji Rolnictwa z prośbą o wykonanie ścieżki rowerowej Grodziec-Królików-Janów. Odczytał odpowiedź, z której wynika, że budowa chodnika jest ujęta do realizacji w przyszłych planach.
Pan Zenon Olejniczak Sołtys z Białej Kolonii poparł Radnego Torczyńskiego w kwestii remontu Szkoły Podstawowej w Królikowie i prosił Pana Wójta o przeznaczenie środków na ten cel. Pan Olejniczak zapytał przedstawiciela posła o kredyty w innych gminach.
Radny Zdzisław Sowiński odnośnie modernizacji Szkoły Podstawowej w Lipicach podkreślił, że dzięki Dyrektorowi i Urzędowi Gminy przeprowadzono remont. Natomiast stara część szkoły została wybudowana w 1932 roku i tam są jeszcze stare okna i stare podłogi.
Radny Izydor Kaczmarek odczytał odpowiedź Zarządu Dróg Powiatowych na wniosek Komisji Rolnictwa w sprawie budowy drogi asfaltowej Biała-Królików, z której wynika, że Zarząd Dróg Powiatowych czyni starania o pozyskanie dodatkowych środków na roboty drogowe i z chwilą zaistnienia możliwości finansowych, wniosek zostanie ponownie rozpatrzony.
Radny Leon Matusiak odnośnie finansów prosił Pana Józefa Orkowskiego, żeby Pan Poseł Budner coś załatwił dla naszej gminy.
Pan Józef Orkowski powiedział, że przecież dla tej gminy jest zatrudniony specjalista od pozyskiwania środków pozabudżetowych.
Radny Leon Matusiak podkreślił, że Pan Orkowski wszystko krytykuje, to niech z Panem Posłem pomoże ściągnąć finanse dla tej gminy.
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że wszystkie ościenne wioski czegoś od Pana Wójta oczekują, ale z terenu Grodźca jest 4 Radnych, którzy na razie są cierpliwi. Prosił, żeby zacząć robić coś w tym Grodźcu, przede wszystkim drogi, salę gimnastyczną, oświetlenie ulic, bo nie ma oświetlenia na niektórych wioskach.
Wójt Gminy powiedział, że to co dzisiaj słyszy odnośnie inwestycji, uważa za słuszne. Każda inwestycja jaka jest zostanie w tej gminie. Musimy sobie zdać sprawę z tego, że nie jesteśmy gminą zamożną. Nie można mówić, że w poprzednich kadencjach nic nie zostało zrobione, ale można było zrobić więcej. Musimy się starać ściągnąć jak najwięcej środków z zewnątrz. Podejmujemy te próby i wszystko idzie w dobrym kierunku. Spierać się, który chodnik najpierw ma być robiony, nie ma sensu. Zdaniem Pana Wójta, pozyskanie dla gminy kwoty 280.000,00 zł, jest dużym sukcesem. Odnośnie zaciągania kredytów Pan Wójt podkreślił, że odpowiedzialność za kredyty ponosi Wójt, a Rada Gminy Go tylko do tego upoważnia. Odnośnie zadłużenia gminy Pan Wójt zapytał, kto jest zadłużony? 280.000,00 zł jest pozyskanych, a kredyt jest umarzalny i tylko takie trzeba brać. Odnośnie inwestycji dla Grodźca
Pan Wójt powiedział, że jak tylko jest Wójtem, to robi wszystko z myślą o Grodźcu. Może tego nie widać, ale zmiana działki pod budowę oczyszczalni ścieków, też jest z myślą o Grodźcu. Grodziec pierwszy będzie podłączony do kanalizy. Musimy wybrać taką oczyszczalnię, która nie będzie uciążliwa dla mieszkańców. Główną inwestycją jest budowa sali gimnastycznej, która ujęta jest w budżecie i jeżeli stwierdzimy, że mamy możliwość pozyskania środków to wtedy rozpoczniemy budowę. Pan Wójt podkreślił, że spotkania Społecznego Komitetu Rozbudowy Szkoły w Grodźcu miały na celu budowę sali gimnastycznej. Podsumowując Wójt Gminy dodał, że żeby te inwestycje były zrobione, trzeba tylko zrozumienia i zgody. Odnośnie dodatku motywacyjnego dla nauczycieli, że w innych gminach ten dodatek jest wypłacany, Pan Wójt poinformował, że będzie na ten temat rozmawiał na spotkaniu z Dyrektorami placówek oświatowych i zwróci się do Dyrektorów o oszczędności.
Pan Wójt poinformował o zmniejszeniu subwencji oświatowej o kwotę 100.000,00 zł. W tym projekcie budżetu będzie można dużo zmienić . Krytyka też powinna być ale uzasadniona. Wójt uważa, że na Komisjach powinno być wszystko przedyskutowne. Pani Sekretarz i Radca Prawny wszystko wyjaśniali. Poinformował, że wpłynęło pismo do Urzędu Gminy dotyczące Kół Łowieckich.
Odnośnie sprawy Zastępcy Wójta poruszanej przez Pana Orkowskiego Wójt Gminy przekazał, że mówi się o obniżeniu kosztów, komputery usprawniają ale to kosztuje. Pan Wójt złożył podziękowanie dla Zastępcy Wójta, za pracę jaką wykonuje Zastępca Wójta dla naszej gminy. Pan Wójt podkreślił, że nie raz te pozorne koszty wynagrodzeń zwracają się kilkakrotnie. Można krytykować, ale do tego muszą być podstawy.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo Koła Łowieckiego Grodziec informujące o przedstawicielach Koła, do których można zgłaszać szkody wyrządzone przez zwierzęta łowne na gruntach z terenu Grodźca: Pan Czapczyk Wiesław i Pan Waldemar Warczygłowa.
Przewodniczacy Rady przekazał informację o Kołach Łowieckich działających na terenie naszej gminy, która zostanie przesłana na piśmie do wszystkich sołectw.
Radny Zdzisław Sowiński zapytał, czy to prawda, że w Szkole Podstawowej w Królikowie od września zużyto więcej opału niż w Grodźcu za cały okres grzewczy?
Wójt Gminy odpowiedział, że przy takiej przebudowie na początku więcej paliwa się zużywa i taka sytuacja była również przy uruchomieniu ogrzewania w szkole w Grodźcu.
Radny Zdzisław Sowiński skierował pytanie do Społecznego Komitetu Rozbudowy Szkoły w Grodźcu, czy jest możliwość uzyskania środków na budowę hali sportowej w Grodźcu?
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że 5 stycznia jest spotkanie SKRS w Grodźcu.
Wójt Gminy zaznaczył, że Komitet jest do pomocy, a gmina jest inwestorem i gmina może starać się o pozyskiwanie środków z zewnątrz, Komitet może w tym pomóc. Jest możliwość otrzymania środków z Totalizatora Sportowego i z funduszu SAPARD.
Radny Zdzisław Sowiński zwrócił się do Sołtysów i Radnych z zapytaniem, czy rozpowszechnili informację o sprzedaży zadłużenia Spółdzielni Kółek Rolniczych w Grodźcu?
Sołtysi odpowiedzieli, że Radny Sowiński miał przygotować kurendy.
Radny Sowiński powiedział, że postara się dostarczyć sołtysom kurendy.
Pani Marianna Markiewicz Sołtys z Białej zapytała, czy od 2 stycznia lekarze rodzinni będą przyjmować pacjentów i czy podpisali kontrakty?
Wójt Gminy odpowiedział, że obaj lekarze złożyli oferty na świadczenie usług medycznych i w najbliższych dniach przystąpią do podpisania kontraktów.
Na tym zakończono punkt sprawy różne.


P U N K T 13



Zamknięcie XII Sesji Rady Gminy Grodziec.


Przewodniczący Rady Gminy wobec zrealizowania porządku obrad o godzinie 13.20 zamknął XII Sesję Rady Gminy Grodziec i podziękował za udział w Sesji, złożył wszystkim obecnym i ich bliskim życzenia noworoczne.

Wójt Gminy również złożył życzenia noworoczne zdrowia, obfitości, życzliwości i wszystkiego najlepszego.




Przewodniczący
Rady Gminy Grodziec


/-/Piotr Klimkiewicz


Protokółowała


/-/Maria Pięciak





Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Joanna Rowińska
Ilość wyświetleń: 2096
12 marca 2008 23:04 (Joanna Rowińska) - Utworzenie dokumentu
Zatrzymaj banner przewijany