Z dniem 31 marca 2009 r. wchodzi w życie znowelizowana Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
(Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97), wprowadzająca zasadę "jednego okienka", umożliwiającego rejestrację działalności gospodarczej w Urzędzie Gminy.
Osoby fizyczne zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą będą składać od 31 marca 2009 roku
w Urzędzie Gminy tzw. zintegrowany wniosek EDG-1 o wpis, który będzie równocześnie: - wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej,
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji
i identyfikacji podatników i płatników,
- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych
albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów
o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Wniosek EDG-1 o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest również:
- wnioskiem o zmianę danych we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- wnioskiem o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej,
- wnioskiem o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej,
- zawiadomieniem o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.
Wnioski będzie można składać:
1. Osobiście lub przez pełnomocnika (wymagane jest złożenie stosownego pełnomocnictwa)
2. Listownie - listem poleconym - w tym przypadku istnieje konieczność notarialnego poświadczenia
własnoręczności podpisu,
3. Elektronicznie - za pośrednictwem formularza podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym – wniosek
elektroniczny zostanie udostępniony na stronie internetowej Urzędu
Od 31 marca 2009 roku wnioski o wpis do ewidencji działalności gospodarczej EDG-1 można składać jedynie na drukach, określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów (Dz. U. z 2009 r., nr 50, poz. 399),
i są one zwolnione z opłaty. Druki wniosków będą dostępne w Urzędzie Gminy Grodziec – pok. nr 16
i na stronie internetowej urzędu
Po złożeniu wniosku organ ewidencyjny niezwłocznie dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
i z urzędu doręcza przedsiębiorcy zaświadczenie, następnie dane z wniosku wraz z kopią zaświadczenia o wpisie
do ewidencji działalności gospodarczej nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu przesyła do:
- wskazanego przez przedsiębiorcę Naczelnika Urzędu Skarbowego;
- właściwego Urzędu Statystycznego;
- terenowej jednostki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Centralnej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego.
Uwaga!
Zasada „jednego okienka" nie zwalnia przedsiębiorców od konieczności osobistego załatwiania niektórych spraw w urzędach dotyczy to np. przedsiębiorcy zobowiązanego do złożenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych druków ZUS ZUA lub ZUS ZZA, a w urzędzie skarbowym informacji
o podjęciu działalności w formie spółki cywilnej czy też podjęciu działalności objętej podatkiem
od towarów i usług - VAT.
Znowelizowane przepisy ustawy zakładają możliwość rozpoczęcia działalności od dnia złożenia wniosku w Urzędzie Gminy. Wyjątki dotyczą sytuacji, gdy rozpoczęcie działalności uzależnione jest od uzyskania: zezwolenia, licencji
lub koncesji.
WNIOSEK: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 marca 2009r. w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (Dz.U. z 2009, Nr 50, poz. 399)
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Grodziec